Sven Norman Ljudproduktion

Sven Norman och hans udda ljudproduktion

Vem var Sven Norman? Den frågan är lika svår att svara på som att förstå hans drivkraft. Välkommen till avdelningen för udda ljudproduktion.

Ett ytterst perifert – men verkligt intressant – namn i svensk skivproduktion är Sven Norman.

Vad vi vet om honom är ganska lite. Han föddes 1935 i Lyckelse och avled 1996 i Bandhagen utan att efterlämna några bröstarvingar. Han verkar ha flyttat runt en hel del under sitt liv, under 1970-talet verkar både Norrköping och Göteborg ha varit baser. Adresser i Oxie i Malmö dyker upp.

I Norrköping drev han, eller hyrde in sig i, FBM Studio på Bråddgatan 7 i centrala stan. Här verkar han ha bedrivit en sorts idealistisk mikrobolagsverksamhet. Amatörer som han stötte på och såg någon talang hos togs till studion, fick göra en inspelning och sedan gavs det hela ut på LP-skiva. Upplagorna verkar ha varit små, men produktionerna är gjorda enligt konstens alla regler.

Eller snarast: delvis enligt konstens alla regler. Det är nämligen mycket tveksamt om Sven Norman själv ägde någon talang för det han höll på med. Inspelningarna är udda och mycket tyder på att utrustningen var enkel. Inte sällan trasig.

Det är värt att leta efter de skivor som ändå kom ut. Dels för sitt avvikande sound, dels för att de minner om en så udda företeelse i svensk populärmusiks historia. En ensam man som letar talanger som han kan hjälpa. Talangerna är verkligen talanger, men problemet är Svens egen bristande förmåga.

Bäst är ändå omslagen. Willys orkester får till exempel på sin LP Maria (1976) – med stora röda bokstäver på framsidan – heta Williys orkester. Och så här presenteras de på baksidan:

Heja blågult! Här är gänget det svänger om, killar som gillar att lira, killarna med spelglädje. Vi hoppas att Du skall uppleva spelglädjen, liksom vi gjorde vid inspelningstillfället. Sedan ett par år har de spelat tillsammans, nu kommer alltså deras debutplatta som så länge varit önskad och som på så mångas begäran äntligen blivit till. Nu är det således bara att plocka undan bord och stolar och sedan sätta igång och svänga runt med gänget det svänger om, Willys orkester från Öland.

Av någon anledning finns det noga angiven teknisk information på omslaget:

Frekvensområde Ca 15-20.000 p/s
Teknisk apparatur: Tandberg studio
Mikrofon: AKG kondensator

Sven Norman verkar ha varit lite slumpmässigt noga med vissa detaljer. Annars är skivorna fulla med felstavade artistnamn och upphovsmän får inte sällan heta något fonetiskt.

Under 1970-talet hinner Sven Norman ge ut åtminstone nyss nämnda albumet Maria med Willys orkester samt en LP med den då nittonårige vissångaren Björn Blidh med albumet Till dig! Hälsningar från Björn Blidh. En skiva som presenteras så här på baksidan:

Björn Blidh från Vingåker 19 år gör nu sin debut på grammofon. Ända sedan han, var 11 år har han spelat gitarr och då mest visor men även folk- och protestsånger. Hans målsättning var att bli bäst i gitarr i skolan. Hans brinnande intresse för visor har gjort att han varje ledig stund övat och övat med gitarr samt även med att skriva egna visor och tonsätta desamma. Med denna debut på grammofon vill han delge Dig sin sång och framför allt sin spelglädje.
I samband med denna inspelning poängterade han att vi icke fick göra några s.k. försköningar av inspelningen utom hans visor skulle återges enligt principen naturmetoden, en sak som jag som inspelningsledare icke vågat sätta mig emot. Jag hoppas att Du tillsammans med oss får en trevlig musikstund och helst då vid den öppna brasan.

Inte minst gav Sven Norman också ut den mycket eftersökta LP:n med Steinar Haraldsta.

Baksidetexten på Steinar Haraldsta-skivan pekar ut ett möjligen än mer förvirrande spår. Här nämns en studio med namnet Europa Ton. Under åren 1977-1978 hade en Peter Sajovic en grammofon- och inspelningsstudio som hette Europa Ton Grammofon i Göteborg. De gav ut några skivor med inriktning mot folkmusik. Detta bolag verkar sedan ha övergått i, alternativt en kort period samexisterat med, Sverige Ton Grammofon. Artisten Ari Finn gav exempelvis ut skivor på båda etiketterna. Sajovic avregistrerade Europa Ton på hösten 1978, och på våren 1979 registrerar Norman Sverige Ton.

Sedan hoppar vi fram till mitten av 1980-talet. Nu har Sven Norman sadlat om, bildat Norman Ljudproduktion och flyttat verksamheten till Malmö. Nu är inriktningen en annan. Han ger ut ett antal LP-skivor och singlar – framförallt med pudelrockarna Boulevard – men sedan upphör spåren efter Sven Norman. På Norman Ljudproduktion låter skivorna som skivor i allmänhet lät på 1980-talet.

Men baksidestexterna lever. Eller vad sägs om Boulevards singel On the Line från 1986?

I juli 1986 bildades rockbandet. Alla hade innan dess känt varandra i några år. De skriver övervägande egna låtar och här presenterar vi dom första två egenhändigt skrivna låtarna. Vi önskar gruppen lycka och framgång.

På samma singel kan man läsa följande. Möjligen en liten vink om hur skivutgivningen kunde finansieras?

Din helkväll med rockmusik och kompisarna, blir häftigare med god mat från MAT-IN, Oshögavägen 86, Oxie.

Vet du det minsta om Sven Norman, så berätta gärna i kommentarerna på den här sidan!

Tack

Stort tack till Fredrik af Trampe för hjälp med research.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Ett svar till ”Sven Norman och hans udda ljudproduktion”

  1. Profilbild för Peter Torsén

    Mycket intressant. Nästan lite ”Searching for Sugarman”-känsla. Tänk om Steinar finns där ute?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *