Dan Ekström var bland mycket annat basist i New Creation, ett av Sveriges första kristna proggband. Sunkits Henrik Martinell har pratat med honom om Pelle, Lewi, Evie och Presley.
Dan Ekström spelade bas i New Creation, ett av Sveriges första kristna proggrockband. Övriga medlemmar var sångaren Pelle Karlsson, trummisen Anders Kjellberg och den legendariske musikproducenten Lennart Sjöholm på klaviatur. Sommaren 1971 turnerade de med Jan Sparring i svenska folkparker. Men Dans och Pelles gemensamma resa började flera år tidigare.
– Jag är ju sju år äldre än vad Pelle är. Jag var talaren och Pelle sångaren. Vi reste ju ihop i sju år innan Sparring-turnén och under de här resorna spelade vi in ett tiotal EP-skivor.
Dan och Pelle var tajta och under flera år bodde Pelle hos honom i Mullsjö. 1969 var de båda med och bildade New Creation i lag med Lennart Sjöholm från Christallen och Choralerna och Anders Kjellberg från Choralerna.
– Så vi fyra – Choralerna, Christallen och Västkustteamet som vi kallade oss för – bildade New Creation. Då gjorde vi den här skivan i The Spotnicks studio i Göteborg. Det var Bosse Winberg som satt bakom rattarna och vi spelade in på nätterna. Det var jättedramatiskt det här.
Anledningen till att de spelade in nattetid var att de var tvungna att anpassa sig efter den berömde Bo Winberg och The Spotnicks.
– De var ju världskändisar på den tiden. Vi ville göra en inspelning hos honom. ”Jag jobbar på natten” sa han. Det var bara att haka på så under en veckas tid var han hemma i Sverige och sov på dagarna och jobbade på nätterna. Det var ganska roligt.
Snart fick Jan Sparring höra skivan och sa, enligt Dan:
– ”De här ungdomarna ska jag ha med på min resa”, sa han. Det blev ett himla liv i kyrkorna för vår musik var ju väldigt kontroversiell.
Kontroversiell på det viset att el-instrument i kyrkorna fortfarande var något som väckte starka reaktioner hos många, särskilt äldre troende. Rock och pop och de instrument som förknippades med dessa genrer ansågs syndigt.
En rejäl genomgång av detta kan du läsa i artikeln Porten var trång när elgitarren kom till kyrkan.
New Creation med el-instrument behagade pingsthöjdarna
För att backa bandet ännu längre: Dan Ekström berättar att sommaren 1964 var första gången en elgitarr hördes i Nyhemstältet under Nyhemsveckan – den svenska pingströrelsens största årliga konferens i Nyhem i Mullsjö kommun.
– Jag glömmer aldrig det här. Jag var i Ulricehamn och jobbade som pastor. Då frågade de om inte vi kunde komma och spela och sjunga på nattmötet.
Det var trion Dan Ekström, Pelle Karlsson och Tore Kjäll som sjöng på nattmötet. På läktarna satt flera av den tidens höjdare inom pingströrelsen: Lewi Pethrus, Bosse Hörnberg (känd pastor), Martin Tornell (pingstprofil och missionsman), Georg Gustafsson (länge en av rörelsens mest inflytelserika ledarpersoner).
– Vi drog igång med Just a Closer Walk With Thee, fast på svenska. Det var dragspel och två elgitarrer, skrattar han. Det är inte klokt egentligen.
När de slutat spela var det dödstyst i det fullsatta tältet med flera tusen personer i.
– Man kunde nästan ta på atmosfären. Alla tittade på Lewi Pethrus. Skulle han godkänna oss? Jag glömmer aldrig detta.
– Då säger Lewi Pethrus bara ”Det var härligt bröder!” Då brast hela tältet, alltså då skrek alla ”halleluja!”. Det var helt otroligt, säger Dan.
Det var första välsignelsen de fick med elgitarren.
– Sedan drog vi på. Jag köpte elbas och sålde dragspelet. Sedan gick det bara mer och mer och vi var ju influerade av den tidens rock- och popmusik. Jag var diskofil och hade 3000 skivor hemma, så vi satt ju och diggade hårdrock. Det var ju Deep Purple och de där.
Utfryst av förstepastorn på grund av Jan Sparring
Dan Ekström berättar att även om deras musik mötte mycket motstånd från de gamla, så fick New Creation fortsätta eftersom de drog fulla hus och många som lockades dit var ungdomar. Men det var inte lätt alla gånger.
– Jan Sparring blev ju utesluten ur Filadelfia när han åkte ut till folkparkerna. Han gick till Södermalmskyrkan istället.
Dan Ekström minns när han själv fick en negativ särbehandling på grund av musiken de spelade. Dan var kallad som andrepastor till Linköping, men när förstepastorn fick höra att Dan och New Creation skulle ut med Jan Sparring i folkparkerna 1971 så ringde han upp och frågade om det här var sant.
– ”Ja”, sa jag. Då sa han bara till mig i telefon: ”Jaha Dan, då tar vi tillbaka den här kallelsen. Du är inte välkommen till Linköping.” Så det här var tufft ska du veta, säger Dan.
Därefter kände Dan att han var färdig med att vara pastor i kyrkan och satsade istället helt på musiken.
New Creation släppte flera plattor, däribland en på engelska som var avsedd för lansering i USA inför en turné där. Plattorna klassades som kristen progg och väckte ganska stor uppståndelse.
– Drivkraften för oss och vår musik var att vi skulle nå ut med evangeliet. Det var själva pointen. Hur gör man det, resonerade vi? Vi var ju uppvuxna med den här musiken. Vi lyssnade ju på profan musik. Vi såg ingen skillnad på musiken – det var ju texterna som var annorlunda. Så för oss var det nog aldrig ett problem,
Ni i New Creation och Västkustteamet, kände ni att ni nådde en bredare publik genom att spela rock som ”passade budskapet”?
– Jag skulle säga att det var enklare än så. Vi var oss själva, det var våran musik. Vi diggade och lyssnade på Led Zeppelin, Pink Floyd. Det var ju influenser.
Något som är värt uppmärksamhet på New Creations första album från 1970, Sing Out My Soul, är en uppenbar stöld av gitarrspelet från slutet av Pugh Rogefeldts Här kommer natten som släpptes 1969.
– Vi tog ju små stick, vi plankade och lade in i våra låtar. Så en del kände ju igen och sa ”det här har ju du tagit från den och den skivan” och jag sa ”ja visst, vi gjorde så”. Det var ju våran musik så vi var nog bara ärliga egentligen. Tänkte inte på att vi skulle förändra någon musik, utan vi var bara sådana.
Om Pelle Karlssons gröna skiva
När Dan hörde om fenomenet att hans vän Pelle Karlssons storsäljande skiva frontas i loppisbackarna, tänkte han:
– ”Ja du Pelle, du har alltid gjort intryck och avtryck”. Han är en person som du inte lämnas oberörd av. Du kanske inte tycker om allt som han gör, men det är en kille som sätter spår i livet och har alltid gjort. Så jag är inte förvånad, även om jag inte kan förklara det.
– Pelle är en originell person och har en förmåga att, utan att han är medveten om det, lämna avtryck och det kan ju vara en förklaring. Man kommer ihåg honom.
Dan minns ett tillfälle när Dan och Pelle Karlsson skulle göra sin första inspelning på Sven Forshamns skivmärke Celesta. När Dan skulle sjunga ett stick i låten sa Sven plötsligt:
– ”Nä, jag tror Pelle ska sjunga där”. ”Varför det?”, sa jag. ”Jo, för att även om han börjat hamna i målbrottet och han låter som en kratta så är det ändå en personlighet i hans röst som du inte glömmer”. Så även om han kommer låta som en kråka, så kommer han vara intressant, sa den här Sven Forshamn.
Dan och Pelle och Evie och Elvis
En bidragande orsak till att den gröna skivan över huvud taget blev till, tror Dan Ekström har att göra med att Pelle hade börjat träffa Evie Tornquist.
– Hon är väl med första gången på den här skivan med en låt som han skrev? Och det var ju lite hemligt hela vägen. Jag har ju följt med med hans lilla affärer som han haft, vi levde ju väldigt nära och tajt.
Pelle bodde under flera år i Dans hem i Mullsjö.
– När han träffade Evie så smög de väldigt mycket, men här trädde han fram med henne på denna skivan, säger Dan.
Dessutom tror han att en viss Elvis Presley-låt de lyssnade mycket på tillsammans där hemma inspirerade Pelle till att sjunga dunderhiten Han är min sång och min glädje.
– Elvis kom ju med en countryplatta där han inte hade några pausspår. Väldigt konstig. Den gick i ett kör där; så fort en låt var slut så tonade det upp någon mellanmusik. På den skivan så fanns There Goes My Everything. Jag kan inte säga att det var där Pelle hörde den första gången, men vi lyssnade mycket på den i Mullsjö hos mig.
Intervjun med Dan Ekström gjordes 2020.
Lämna ett svar