- Mössen i ljudarkivet med Arne Weise och Henrik S Järrel
- Stolen som Ricky Bruch satt sönder hemma hos Bert Karlsson
- Alla ska frälsas, alla ombord på Arken
- Folkrörelsen Pelle Karlssons gröna skiva
- Tomas Ledin som pionjär inom industrimusik
- Till försvar för Beatles (med Forbes)
- En rappare myndighet med hjälp av rap
- Den svenska synden i musiken – lite ljummet lagom
- Ingmar Nordströms – soffgruppen
- Ragnar Frisk i motgång och medvind
- Anita Lindblom – räkna de lyckliga stunderna blott
- Jigs och reklamkassetten från Mariann
- Hela Sveriges Stubb-Jonas
- Gösta Gigolo – Östen Warnerbring stod bakom Ingmar Nordströms stora hit
- Kan man spela dragspel utan skägg? Om Luleå Accordion Club
- Hjärtliga gratulationer till Larry Moon, förlåt – Lasse Holm
- Sven-Eric Mörtsjö och håret på bringan
- Ricky Bruch med knivar, abborrar och ädlare delar
- Ingmar Nordströms och sexpartyt
- Sunkit-sirenen som ljuder på fel dag
- Ulla Roxbys mjuka fokusering och basvarorna
- Ingmar Nordströms – slog igenom med dunder och brak med Saxparty 3
- Mysteriet Arne Mattsson – svensk films underbarn och enfant terrible
- Hämnades Bert på Anettes Einar Svensson?
Vaselin på linsen och släktskapet med Bosse Bas. Det är några saker som Sunkits Henrik Martinell samtalade om med Ove Engströms parhäst Ulla Roxby.
Ulla Roxby blev känd som ena hälften i sångduon Ove Engström (läs mer om Ove Engström i artikeln Pingis-Ove har gjort mer för pingismusiken än någon annan pingismusiker) & Ulla Roxby som på 70- och 80-talet turnerade land och rike runt, framträdde i radio- och tv-program och sjöng in drygt tio LP-skivor.
Petroleumgelé gav ofokus
På omslagsbilden till du och jag från 1976 är huvudpersonerna i fokus stirrandes bort vänster om bilden medan allt runtomkring är luddigt oskarpt på ett drömskt vis. En sorts effektsökeri var syftet, enligt Ulla själv.
– Jag frågade faktiskt Ove, vi har ju gjort över tiotalet LP, varför blev det just den här bilden? Det var för att han hade läst att om man tittar bort i fjärran sådär så skulle det ge en stor närvaro. Så därför är framsidan så. Det här som ser lite dimmigt ut, det är faktiskt att det var vaselin på linsen.
Vid en snabb googling av ”vaselin på linsen” visar nästan samtliga träffar att att man ska undvika det: ”Tänk på att aldrig använda vaselin direkt på kameralinsen, eftersom det inte går att ta bort helt och hållet och eftersom du förstör linsen.” Under 70-talet fanns speciella linser att köpa som frambringade oskärpa här och var, men Ulla berättar att att de som bekostade skivan inte hade råd med sådana linser.
– Utan då var det att man tog vaselin och så gjorde man provfoto och så hoppades man att det här lite dimmiga skulle passa in bra på bilden och det blev det till slut. Det blev lite dimmigt på byxorna och min klänning, men inte i ansiktena för det hade ju inte varit så kul, säger Ulla.
Mixade flera genrer på skivan
På plattan blandas det rätt friskt: hebreiska och ryska folkvisor blandas med svensk vals, jiddisch och lite dansband.
– Det gick faktiskt att göra det på den tiden, för om man tänker på en CD så sätter man på den och hör hela CD:n rakt igenom. Här på en gammal hederlig LP som vinyl, då fanns det ju två sidor. Så kände man för att höra lite stillsammare saker då var det vis-sidan och den med operetten låg på andra sidan.
Som om det inte var nog givmilt med den härliga blandningen på skivan så innehåller plattan även ett bonusspår, nämligen den ryska folkvisan Entonigt ringer den lilla klockan.
– Vår första skiva, som hette Många, många mil – där fanns den också med. Det fanns önskemål från publiken att den skulle vara med, men eftersom den redan var inspelad så var det som en bonus då. Vi tog den version som vi gjorde på scenen, nämligen den med balalajkor – som jag la på flera stycken med trickinspelning.
Bosse Bas går i släkten
En av de mer utmärkande låtarna på plattan är Bosse Bas – en bop-låt som skrevs av Ove med inspiration från låten Mr. Bass Man med Johnny Cymbal från 1963.
– Och där de boppar så här ”bombobomp-bobomp” som i Bosse Bas och med tanke på den, så gjorde han en svensk version. Då beskriver han en tjej som heter Siv som går i folkparken och hör en sån där bassångare som boppar så där som hon blir fascinerad av, säger Ulla.
– Sen att den heter just Bosse Bas beror på att Ove har en bror som heter Bosse och spelar bas, så han kallas ju naturligtvis Bosse Bas i släkten efter det.
Ulla tror att det kan vara Ove och hon som myntade begreppet Bosse Bas.
– Ja, det kan man väl kanske säga.
Eller hade ni hört det innan som något uttryck?
– Nej, det hade vi inte gjort. Och när han fyllde 40 år, då fick han massor med basmat från Konsum, skrattar Ulla Roxby.
Lämna ett svar