The Gayes, detalj från skivomslag

Skivbolagen på reabackarnas botten – om Roldex, Playback, Tomti-Ljud, FEJ och KMC Records

Det fanns en tid då tusen blommor blommade, då småbolagen tillsammans stod för en stor del av musikutbudet. Den tiden är förbi, men anden lever kvar i loppmarknadernas dammiga skivbackar. Henrik Martinell har grävt i gömmorna.

Eldorados album Hawaii

Roldex AB är ett bolag som under 90-talet var helt dött, men som nu på hobbybasis åter börjat ge ut samlings-CD med de gammeldans- och foxtrotinspelningar de producerat under årens lopp. Bolaget har över 200 produktioner på sitt samvete, bland annat Rock-Olga, dansorkestern Bröderna Olssons och Eldorados fanns i bolagets stall. Eldorados var gruppen som när de inte spelade in kultlåtar som Sidovagnsmotorcykel, stod på scenen och spelade i babyrosa hängselbyxor och vita murarskjortor. Både praktiskt och snyggt.

Bolagets VD och producent Roland Almlén var inte med när LP-konvolutet till Ludgo-Pelles Dansglädje togs fram, men han förklarar att mycket krut lades på att plocka fram en fin bildserie till konvolutet.

Det viktigaste var att få fram en snygg bild till omslaget samt att skivtiteln – oftast samma som huvudspåret på skivan – fanns med, säger Roland.

Ludgo-Pelles album Dansglädje

Många gånger kunde därför skivans omslagsbild och skivtitel vara varandras motpoler. Som i det här fallet. Om man betänker all energi och allt arbete som lades ner på Dansglädje-konvolutet och sedan jämför det med resultatet, ligger det klassiska Hellacopters-uttrycket ”det går inte att polera en bajskorv” nära.

Artisterna marknadsfördes främst i lokalpress, lokalradio och olika teveprogram, men ibland även med helsidor i Aftonbladet och Expressen.

Många skivor sålde sig själva på dansställena. Och ändå satsade bolaget mycket på marknadsföringen, säger Roland.

1957 fick Ludgo-Pelle sitt genombrott som musiker. Hans enmansorkester bestod av basfiol, bordcittra, munspel och en burk med ärtor på foten. Han kunde även spela såg och dammsugare.

Ludgo-Pelle kallas på vissa håll för ”kejsaren av tungstep”. Men hans musik var glad och ofta i en galet frenetisk takt, perfekt som bakgrundsmusik för den som druckit fyrtiosju koppar kaffe eller den som tagit speed och är lika hetsig som en iller på koffeinpiller. Eller både och. Turligt nog skrev han inte speciellt långa låtar, men tidlösa.

Mirek-Kvintettens album på Playback

Playback låg i Malmö och spelade in Mirek-kvintetten. Konvolutets baksida visar att Mirek-kvintetten inte kunde bestämma sig för om de var en kvartett eller faktiskt var en kvintett som ju omslaget visar (Mirek-kvartetten/kvintetten). Det visar även att en Martin utan efternamn har tagit omslagsbilden. Gruppen bestod av fyra klarinettlärare som har framträtt i ”program av seriös natur” i radio. Idag kan man höra Mirek-kvintetten även på forum av dödsallvarlig natur, till exempel på Pensionärsföreningen Ljungens Seniorer (SPF), när de lyssnar på klassiska pärlor. Kontakta Gun-Yvonne Johnsson i Höllviken.

Svenska diskusmästaren Ricky Bruch hade inte bara en fallenhet för sport. 1971 släppte han singeln Baby Dodo / Mej fångar ingen brud (PB-S 113) på Playback records.

Tomti-Ljud var, trots vad namnet antyder, inte ett bolag som nischat sig på att ge ut tomteljud eller julmusik. Passande nog hette ägaren Sven Tomtélius, även grundare av hans dansband Tomtélius.

Vi var mycket populära, berättar Sven Tomtélius idag. Hade vi varit på en spelning, fick vi med oss två spelningar hem.

Sven Tomtélius

Efter en spelning i ett skyltfönster utklädd till tomte tillsammans med sin bror, kallades Sven alltid för ”Tomten”. Efternamnet Tomtén var upptaget, så han bytte sitt vanliga efternamn Axelsson mot det ovanliga Tomtélius.

Det var ett namn som ingen kunde missa, säger Sven.

På skivan Alpens ros är ingen låt – precis som på alla andra av deras alster – skriven av dem själva.

På sin höjd ändrade vi lite i en låt, inget mer, säger Sven.

Bandets framtoning var mjuk och kramig. Scenkläderna köptes via ett företag ett år innan de kom ut i affärerna, vilket kan ha gjort att de till viss del blev trendsättare inom dansbandsmodet. Svens fru var med på turnéerna i bussen och sydde utsvängda kjolbyxor till bandets scenkläder.

Turnébussarna var av varierande storlek under åren och uppgraderingarna såg ut ungefär så här:

  1. de började med en buss modell liten,
  2. bytte till en 7 meters Mercedesbuss,
  3. en 9 meters buss,
  4. en 9,5 meters buss,
  5. sedan en 11 meters Zetra,
  6. och till sist en 13,5 meters Volvo van Hool med sovrum och riktiga sängar.
Tomtélius Alpens ros. Lätt patriotiskt med sin gula text mot blå bakgrund. Rosen är genmanipulerad och större än berget.
Tomtélius Alpens ros. Lätt patriotiskt med sin gula text mot blå bakgrund. Rosen är genmanipulerad och större än berget.

Studion låg hemma i en utbyggd källare och sönerna var ofta tekniker vid inspelningarna. Båda sönerna, Tommy och Jimmy, spelade de sista tio åren i bandet som genom åren hade sammanlagt tio medlemmar. Man började med ett 8-kanaligt mixerbord, men övergick rätt snart till 24-kanaligt mixerbord. Det gjorde att andra band fick upp ögonen för studion.

Småkända artister som Allan Jonsson, Johans Band, Kurt Anders orkester, Hultfreds dragspelsklubb och Spectrum har alla spelat in i Tomti-ljud-studion, säger Sven.

Tomtélius sålde själv sina skivor och kassetter på marknader och i skivbutiker.

Vissa affärer tog ett förbestämt antal innan vi var klara med skivan och därför hade vi nästan alltid ett tusental förbokade, säger Sven.

Tomtélius största försäljningsframgång var Barndomshemmet som sålde guldskiva. Låten Flickorna i Småland exporterades till USA och spelades flitigt i de svensk-amerikanska delarna.

Fansen hjälpte bandet ekonomiskt och fanklubben hade som mest 550 medlemmar. Tomtélius anordnade därför varje sommar en fest för fansen där de spelade gratis och fansen bara behövde betala maten. Alla i bandet lever ännu och Sven funderar på att dra ihop alla tio bandmedlemmarna och ha en trivselkväll.

Som på gamla goda dar, säger han.

Göteborgs Domkyrkas Gosskörs Gån ut i hela världen'¦ Estetik hämtad från Death metal?
Göteborgs Domkyrkas Gosskörs Gån ut i hela världen’¦ Estetik hämtad från Death metal?

FEJ (Firma S. Erik Johnsson) spelade i mars till april 1975 in skivan Gån ut i hela världen’ med Göteborgs Domkyrkas Gosskör. Någon tillförlitlig information om producenten S. Erik Johnsson har inte gått att få, men man kan av skivnumret ”FEJ 101” att döma gissa sig till att det var bolagets första inspelning. Kanske även den sista.

Något av en expert på ovanliga svenska skivbolag från 70-talet är Magnus Nilsson, en av grundarna av klubben Sunkit.

”Det kan ju inte stå skivnummer 001 för då tror ju folk att vi är ett litet skitbolag som bara gett ut en skiva”; det tror jag var ett vanligt resonemang på den tiden. Man ville verka större än man egentligen var, säger Magnus.

Ur texten på konvolutets baksida saxar vi:

Göteborgs Domkyrkas Gosskörs mest uppmärksammade konsertresor var till Italien 1974. Gosskören sjöng då vid Påvens generalaudiens inför en åttatusenhövdad församling från hela världen. Efter konserten hälsade påven på pojkarnas dirigent Birgitta Persson.

KMC Records är idag ett brittiskt hiphop-skivbolag. Under 70-talet fanns ett annat bolag med samma namn, som gav ut svenska dansbandshits.

Jag vet vad gays betyder. Det betyder bögar, men det var inte det vi menade. Man uttalar det som fotbollslaget GAIS, säger trummisen och producenten för The Gayes första album, Du vita lilla duva, Lennart Hagentoft.

Lennart Hagentoft

Sammanlagt släppte gruppen The Gayes 5 LP-skivor. Albumet Du vita lilla duva gavs ut på KMC (Karlsson Music) Records i Staffanstorp, ett bolag som drevs av Ulf Karlsson.

Senast jag såg honom för några år sedan stod han i ett stånd på Hörby marknad. Han sitter nog inne nu, för jag kan inte komma i kontakt med honom, säger den nu 76-årige Lennart Hagentoft fundersamt.

Men Sunkit.com kan avslöja att Ulf lever i det fria, har just sålt sin ljud- och bildaffär i Staffanstorp och ser fram mot pensionen. Han vill minnas att budgeten för skivan var runt 10 000 kronor för konvolut och skivpressning.

Mitt bolag hade många lokala dansband som inga stora bolag ville ha, säger Ulf Karlsson. Skivbolaget lade han ner när han fick jobb som butikschef i en radio- och tevebutik.

När Lennart lade ner The Gayes för runt 20 år sedan, kunde han konstatera att bandets största hit var Toppen för kroppen, som klättrade till tionde plats på Svensktoppen. Låten fanns med på gruppens bäst säljande platta En silverslant för dina tankar som sålde tre gånger så mycket som Du vita lilla duva.

The Gayes album Du vita lilla duva
The Gayes album Du vita lilla duva

Lennart säger att bandet aldrig behövde bjuda ut sig för att sälja sina skivor. Endast en bråkdel av budgeten gick till marknadsföring, vilket kanske var skälet till att de bara var stora i Flyinge och Lund. När Kent Nilsson (lokalkändis) från Arlövsrevyn var med på spelningarna och sålde skivorna, drog det folk och försäljningen gick då per automatik.

Jag vet inte vad jag gjort, men Kent hälsar inte längre på mig när jag hejar på honom idag. Det känns inte bra, säger Lennart.

Fakta om skivbolagen

Roldex AB bildades 1972 och är fortfarande verksamt. Ludgo-Pelle (som egentligen hette Yngve Pettersson och var från Ludgo utanför Nyköping) dog 77 år gammal år 2004. Ludgo-Pelles fanklubb lades ner på 80-talet. Roldex gav ut 14 LP-skivor med flaggskeppet Ludgo-Pelles plus en hel del singlar. Roland Almlén tippar att Ludgo-Pelles album Dansglädje såldes i 5 000-6 000 ex.

Playback. Mitt exemplar av skivan med Mirek-kvintetten ser ospelat ut. Ursprungsbolaget Playback finns inte kvar. Producenten på Ricky Bruch-plattan gick tyvärr bort i början av 2008, efter att ha tillbringat de sista åren i Australien.

Tomti-ljud startades i juni 1973. Bolagslogotypen, gissar Sven, ritades av någon på Falks studio i Eksjö. Orkestern bildades 1969 och spelade dansmusik med inslag av gammeldans. De gjorde framträdanden i Sverige och Norge samt i direktsändning i Sveriges Radio. Tomtelius hann spela in elva kassetter, tio LP-skivor, tre singlar och två EP innan orkestern upphörde 1985. Barndomshemmet sålde 20 000 ex och Alpens ros 10 000-11 000 ex.

FEJ. Skivan inleds med Gosskörens bön, som läses av en sjuåring med göteborgsk accent.

KMC Records producerade grupper som Martys, Kenth-Eriks, Burt’s och soloartisten Mia Wester. Startades i slutet av 70-talet, lade ner början av 80-talet. På sidan av skivbolaget drev Ulf Karlsson en radioaffär. The Gayes fanklubb finns inte kvar, men alla i bandet lever fortfarande.

Marknadsföring

Författaren Naomi Klein uppskattar i boken No logo att budgetfördelningen för en enskild produkt idag är 20 procent till produktionen och 80 procent till marknadsföringen. Siffror hos skivbolagen i denna artikel är nästan omvända (intervjupersonerna har själva uppskattat siffrorna för respektive bolag).

Skivbolag /Grupp / Produktion (%) / Marknadsföring (%)
Roldex AB / Ludgo-Pelles / 80 / 20
KMC Records / The Gayes / 95 / 5
Tomti-ljud / Tomtelius / 75 / 25


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

5 svar till ”Skivbolagen på reabackarnas botten – om Roldex, Playback, Tomti-Ljud, FEJ och KMC Records”

  1. Profilbild för gunnar carlzohn
    gunnar carlzohn

    Jag undrar om det finns överfört till CD en kassett som heter Mogendans 2
    Inspelat på kassett Roldex ROK-326

    Tacksam för svaar
    Mvh
    Gunnar Carlzohn

  2. […] är hämtat från sajten “På rea-backarnas botten“. Så här låter han (i slutet av klippet) och här är några skivomlag, typ magplask! […]

  3. Profilbild för JH
    JH

    Ironiskt, kärlekslöst och von oben. Folk från Stockholms innerstad skrattar åt kufarna från landet som trodde de kunde göra musik, ”hö-hö, kolla på honom liksom”.

    1. Profilbild för Magnus Nilsson

      Hej JH!

      Tack för din kommentar. Efter snart 22 års grävande i skivbackar och framlyftande av bortglömd och udda populärmusik, så är du nog först med att avslöja vårt dunkla syfte. Skämt åsido, så tror jag att olika skribenter har olika sätt att uttrycka sig – Henriks artikel är skriven med hans språkliga anslag. Men jag hittar ärligt inget som pekar på att han eller Sunkit skulle nedvärdera de personer som kommer till tals eller de små skivbolag de företräder. Vår hela verksamhet handlar ju om att plocka fram dem, men det kanske är otydligt – jag vet inte.

      Jag kan lägga till att ingen från Stockholms innerstad användes i framtagandet av denna text.

  4. […] Just som sångare var han inte särskilt aktiv, men 1971 släpptes den legendariska singeln “Baby Do Do” / “Mej fångar ingen brud” på skivbolaget Playback (som vi skrivit om tidigare). […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *