Pekkas ljudjakt (detalj från skivomslag)

Corporate bullshit – företag som sjunger och spelar

Reklamskivor, jinglar och produktplacering – genom den moderna historien har det varit vanligt att försöka lansera företag med mer eller mindre underbar musik.

Med vinylskivan följde en explosion av ny musik och nya ljud i alla upptänkliga kombinationer. Skivbolagen producerade under 1950- och 1960-talen plattor att dansa till, dammsuga till, äta till, konversera till, konversera om, konservera till… en flod av skivor som födde bifloden incredibly strange music. Och på samma sätt som företagen idag jublar över ny teknik, så var inte dåtidens företag – i andra branscher än underhållningen – sena med att presentera sig själva och sina produkter… på vinyl.

Det finns en uppsjö av reklamskivor där de senaste hitsen sätts samman under titlar av typen Cuba-Cola Dancemix, Acme Summerparty 2000 osv. Men den riktigt intressanta grenen av denna genre är naturligtvis skivor som handlar om själva företaget och/eller dess produkter.

Pekkas ljud-jakt (skivomslag)I Sverige har företagsskivan mest handlat om lansering av nya produkter. Ofta i kombination med någon trevlig tävling, såsom 1969 i Pekka Langers Pekkas Ljud-Jakt – där det gällde att gissa vad som döljer sig bakom ljuden i kategorierna djurläten, motorljud, vattenljud, språk och hushållsljud. Bland priserna: 1000 elektriskt uppvärmbara hårspolar och 5 stycken Saab 99. Produkten? Flora margarin.

Bosse Parnevik och Moniza Zetterlund (skivomslag)En personlig favorit är Bosse Parneviks lansering av chips: ”Kungsörnen bjuder på skiva! Gör det Ni också med Taffel-Chips, Pikant-Chips och Pomörer”. Flexisingeln skickades ut som varukorsband och omslaget fungerade som kuvert. På framsidan ser man Bosse smutta på en juice (självklart) tillsammans med Monica Zetterlund. Båda bjuds på chips och de verkar väldigt nöjda med det. Tyvärr innehåller själva skivan roligheter med Bosse Parnevik… (Jag kan inte hålla mig ifrån att citera den antik- och kuriosahandlare som sålde mig mitt ex: ”ska du verkligen köpa den här?”)

Pepsodent sagoskiva (skivomslag)Många gånger har en producent skapat ett innehåll som flera företag kunnat använda med egna förpackningar. Sålunda är till exempel Pepsodent Sagoskiva (ja, den heter faktiskt så) försedd med en pedagogisk instruktion – ”Tandvärnet informerar på bilderna om riktig tandborstning”, men inget på skivetiketten eller inspelningen avslöjar att detta skulle ha med Pepsodent eller tänder överhuvudtaget att göra.

En avgjort bisarr variant av reklamskivan är den serie dubbelalbum som i slutet av 1960-talet (?) lanserades med en skiva klassisk musik i poptappning och en skiva som betalande företag i fråga disponerade efter bästa förmåga. Detta ledde fram till hybrider som läkemedelsreklam för farmaceuter och läkare, där en Doktor X berättar om betablockerare med tillhörande grafiskt presenterade diagram (mycket snygga gatefold-sleeves).

Heartsound (skivomslag)Apropå läkemedel är skivan Heart Sounds en klassiker. Lövens Kemiska Fabrik AB lanserade hjärtmedicinen Nitroduran med en EP hjärtljud. Här kan den intresserade läkaren ta del av ljudet av fyra medfödda hjärtfel, fyra förvärvade missbildningar av hjärtklaffarna och andra godbitar. Nitroduran lanserades internationellt på samma sätt, så skivan finns utgiven också på – åtminstone – engelska. (Samlare: skivan har dubbelt omslag, det yttre menat som kuvert. Därför ovanlig i fint skick).

Det finns också många exempel på hur företag åkt snålskjuts på något som varit aktuellt i t.ex. TV. Bengt Bedrup försökte ju få fart på svensken med olika motionsprogram i SVT. Han lånade också ut sig till bensinkedjan OK, som på skivan Spänsta med OK uppmanar: ”Det är enkelt och roligt att bygga upp konditionen. Bygga upp den kondition som förloras i bilen, hemma i fåtöljen och på arbetsplatsen. Så sätt igång!” Klassiskt exempel på corporate bullshit: vi är roten till det onda, men vi erbjuder dig något annat som du kan lägga ditt dåliga samvete på… Dessutom ett mycket lyckat omslag.

Come fly on my golden wings (skivomslag)I en internationell översikt märker man att flygbolagen varit extra flitiga med att representeras i musikens värld. Lufthansa bräcker det mesta med låttiteln Elephants Honeymoon – Musik aus dem Lufhansa-Farbfilm ”Highlife in Lagos”. Den filmen skulle man ju vilja se, särskilt som den tycks filmad i Lufhansa-färg… KLM å sin sida verkade vilja komma in på hitlistorna med Come fly on my golden wings 1969.

Korean Air (detalj från skivomslag)

Exotiskt, internationellt, möte mellan människor… genomgående ledord för skivor från flygbolag. Dock inte hos Korean Air, som med CD:n Take Off (1993) i en exklusivt upplagd förpackning visar upp sin stab och på skivan bjuder en orgie i… melodiös hårdrock… Hur resonerade man?

Eller, för den delen, hur kom Salén-rederierna på att man skulle ge ut en singel med mer eller mindre nyktra sjömansvisor? Med Hasse Tellemar?

Den amerikanska marknaden är svårslagen på detta område (också). Det har att göra med vinylskivans utveckling i USA, men också med den företagskultur som finns där. Den senare delen av 1900-talet har visat att det är en mycket lyckad kombination.

I vårt land kommer en av de tyngre utgåvorna i den amerikanska skolan från den stora bilfabriken i Göteborg: i början av 1980-talet var det dags att samla folket på golvet kring ”volvoandan”. Ja, hur ska man nå den vanlige knegaren? Inte med några tråkiga PM, nej – glatt ska det va’, show ska det va’, musik ska det va’! Sagt och gjort och kassetten The Spirit of Volvo kom till. Och denna musikaliska spegling av företagets anda är så uppblåst – t.o.m. för att vara i musikalgenren – att Peter Jöback skulle rodnat redan på repetitionen. Låten slås bara av de inledande orden från chefen för Volvo Personvagnar, som inte nöjde sig med taget namn… han tog den nasala dialekten från PG Gyllenhammar också. Det finns ingen möjlighet att någon Volvoanställd slängt sitt ex! Alla måste genast ha blivit ivriga samlare av… corporate bullshit.

Böckerna om Incredibly Strange Music tar upp mycket av företags- och produktmusik. Japanska Honest-Abe Disc! gav 1996 ut den fantastiska samlingen Product Music i begränsad upplaga. Leta efter den – innehåller godbitar som Fords Tractor Drivin’ Man, American Standards My Bathroom is a Private Kind of Place, 7-11:s läskreklam Dance the Slurp, Exxons Up Came Oil och en lång rad andra fullträffar.

Denna artikel är första gången publicerad 2000-03-21. Uppdaterad 2004-01-30, 2006-07-06 och 2017-10-03 (mindre justeringar).

Tips från Sunkits läsare

CD-EP:n Agneta goes karaoke (”ibland blir kopiorna bättre än orginalet”) från Svenskt Papper, 2000 samt Fräsiga Fia med Mona Wessman, en singel som gavs ut av Fiat (tack Christer Andersson). Thore Skogmans klassiska Skogaholmsvalsen får vi inte glömma (tack Eva Isaksson).

Ekmanbuss är flitiga radioannonsörer med egna jinglar, som kan avnjutas på deras webbplats.

IT-bolagens verkligt heta lista
De flesta stora, och en gång stora, IT-konsultbolagen har faktiskt egna låtar. Troligen är syftet att de ska spelas i rekryteringsfilmer, kanske t.o.m. av den egna personalen på höstens kick-off. Gemensamt för alla låtar är självförhärligande, distansbrist och charmlöshet… som det brukar vara i denna genre, med andra ord. Njut av IT-bolagens verkligt intressanta topplista: Top 20 IT Anthems.

Kommentarer

Arne Persson, 2005-03-28
Jag har en platta som heter Life Sound Israel. Av det lilla jag förstår så verkar företaget Globetrotter vara ansvarigt för eländet. Det börjar med ljud från Kastrup och SAS Sk853 take off. Intressant nog har dom även tagit med kaptenens information om trippen. Resten av plattan innehåller div ljudspår från Israel. Exempelvis spår 7, A-sidan: Medelhavets vågor rullar in mot Nathanyas soldränkta stränder. Totalt 17 olika ljudupptagningar. Hittar tyvärr inget årtal på den lilla godbiten. Vill även passa på att nämna hur lycklig jag blev när Jag hittade Sunkit-sidan, jag visste att det måste finnas nån därute som har samma problem som jag…

Gunnar Jönsson, 2006-04-05
Läste den utmärkta artikeln om Corporate bullshit och gjorde en djupdykning i min skivsamling och hittade följande alster:

  • Reklam för O-ringen/5-dagars i Falun 1985, EP med bl.a. Sören Rydgren på dragspel och Bertil (Johnsson) Mogrind på sång.
  • Reklam för TOR LINE, singel med fint omslag med bl.a. Tor Anglia-valsen och Välkommen ombord. Okända kreatörer.
  • Rockwool-skivan, utviks-EP med reklam av varierande kvalité av Runo Sundberg.
  • Riksost. Gul (!) vinylsingel med ost-reklam från 1988 med Björn Skifs, Anders Glenmark och Fredá.
  • Skånska Cementgjuteriet (”Bygger allt överallt”) med Bengt Hallberg som spelar musik ur filmen Bygge på väg.
  • Just another day / Heart strings, reklamsingel för Posten med The Spotnicks.
  • Lite Thore Skogman-reklam förutom Skogaholmsvalsen är: Felix-visan (gurka), singel från Felix; Ett brev betyder så mycket, singel från Posten med tårdrypande omslag; I Sälen och Emellan Sälen och Mora, reklamsingel för Sälens Högfjällshotell (en riktig Skogman-klassiker med skivnummer SÄL 1); En rökfri generation + 2, reklam för En Rökfri Generation; Massor av blommor, reklamsingel för Hemmets Veckotidning/Interflora och Atlasresor.
  • Nordsjö Färg-Tintorama 25 år, från 1988 med titeln Top of the pops (Engelska originalhits och artister från 60-talet). Kanon!
  • Party Time med Coca-Cola, röd vinyl från 1976 med Greyhound Band (!). Massvis med kaloristinna recept och bilder.
  • FIB-Aktuellt-flickorna väljer för dig från 1973. Okänt band. Omslaget är 100 ggr bättre än musiken!
  • Scania bjuder på Time for pleasure, samlings-LP med svenska artister.
  • SKTF samlar styrkorna under titeln Together, samlings-LP med svenska artister.
  • Broströms-Rederiet bjuder på sjö- och havstema under titeln Saltstänk från 1975. Baksidans översikt av Broströms-flottan är kanon.
  • Axel Tegner & Son AB, vin- och spritagentur, bjuder på ett omslag som kan få vilken nykterist som helst att gå i taket; snacka om spritreklam. Innehåller även musik, tror jag.
  • Felix bjuder på Burgundisk köttgryta och Ungersk köttgryta m.fl. recept på sitt omslag, innehåller också musik med anknytning till maträtterna.
  • Arla tar hjälp av bl.a. Carl Gustaf Lindstedt, Hans Lindgren, Olof Thunberg m.fl. för att presentera en saga och vi kan lyssna till musikstycken som Skänklåt från Arla och Milkdrinkers are better lovers!!
  • På Julskivefronten finns bl.a. skivor med reklam för Gevalia (fin röd vinyl, omslaget är utformat som ett hus med urklippta fönster. Polar-artister), Scan (köttbullar), Telia, Blossa Glögg (!), Robur, Aftonbladet, Marabou, ICA Kundkort , AMS (!) m.fl. även tandkrämsreklam finns. Mestadels röd vinyl eller grön vinyl eller röda plastaskar när det gäller CD-utgåvorna.

Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Corporate bullshit – företag som sjunger och spelar”

  1. Profilbild för Andreas Granholm
    Andreas Granholm

    Nog kan du få en kopia på kassetten som heter The spirit of Volvo!
    Hör av dig om det fortfarande är intressant.
    A

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *